Ve 14 hodin 15. 4. 2025 začala na Základní škole Lada schůzka žákovských parlamentů základních škol v České Lípě, která byla započata řečí paní učitelky Gabriely Svobodové. Na schůzce se objevili mimo žáků z Lad i žáci ze škol ZŠ Partyzánská, ZŠ Slovanka a ZŠ Špičák.
A proč se tato schůze konala? Účelem bylo předat si informace o fungování jiných škol, a třeba taky pro nějakou tu inspiraci.
A jaká byla témata? To si teď řekneme a rozebereme. První téma byla otázka, od jakých ročníků se můžou žáci účastnit parlamentu. Na ZŠ Špičák se žáci zapojují od 5. až 9. ročníku. Podobně je na tom i ZŠ Partyzánská, tedy od 4. až 9. ročníku. A pak na naší škole, ZŠ Lada, je to od 2. až 9. ročníku. A nakonec ZŠ Slovanka, která nabírá své členy již od 1. ročníku.
A jak často probíhají schůzky parlamenťáků? Zjistili jsme, že naše škola se setkává nejméně. Ostatní školy se stýkají častěji – většinou 1 x měsíčně. I když se všichni setkáváme v jiné časy, máme jeden cíl. Snažíme se zlepšovat fungování na našich školách a vymýšlíme akce, abychom zlepšili náladu naším spolužákům.
Všichni jsme byli do otázek zapáleni. Ale jak jsme se vůbec do parlamentu dostali? To bylo další téma. Na většině školách se účastní dobrovolníci, anebo je vyberou učitelé. Mně se hodně líbil způsob Partyzánské. Tam si své členy volí na dva roky. Příští rok současným účastníkům vyprší toto období a podle toho, co jsme si říkali, by si mohli dělat i vlastní kampaně. Po otázce, jestli se aktuální členové budou snažit dostat do funkce znovu, tak byla stoprocentní odezva, že ano. Takže přejeme hodně štěstí, ať se jim to podaří.
A co se nám povedlo? Všichni jsme si pro naše spolužáky připravili speciální dny, které určitě udělaly radost nejednomu člověku. Pak jsme se dozvěděli, jak Partyzánka uspořádala spoustu dobročinných akcí. Naše škola se pochlubila akcemi jako Bazárek nebo dražbou pečených výrobků.
Potom jsme zjistili, že se všechny parlamenty účastníme různých výletů a exkurzí. Také pomáháme při různých školních akcích. Občas máme problém s tím, abychom si prosadili své akce u všech učitelů.
Poté jsme si udělali menší pauzu v podobě hry, abychom se trošku i protáhli. Když jsme dohráli, probrali jsme, jak často probíhají třídnické hodiny. Zjistili jsme, že někde je mají dokonce každý týden, někde 2 x v měsíci. Pak 2 školy musely kvůli času odejít. Nakonec jsme zbyli my a ZŠ Partyzánská. S nimi jsme si vyměnili pár dotazů, dali si nějaké nápady na akce. Ještě jsme zjistili, že druhá škola komunikuje i mimo schůzky přes aplikaci WhatsApp. A potom jsme se rozloučili a odešli svými cestami.
Určitě to bylo užitečný, každý jsme si něco odnesl a rádi se někdy znovu setkáme.
Adam Lindner, dlouhodobý parlamenťák, momentálně žák 9. B
Adamovi, všem zúčastněným paním učitelkám a žákům a v neposlední řadě projektu MAP Českolipsko a Novoborsko IV., díky němuž jsme se mohli během dlouhé diskuze občerstvit, velmi děkují paní učitelky Dominika Holubová a Gabriela Svobodová